Opis i analiza umiejętność dzielenia się swoją wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, w tym przez prowadzenie otwartych zajęć, w szczególności dla nauczycieli stażystów i nauczycieli w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego lub innych zajęć.
Zadanie 1. – prowadzenie lekcji otwartych w ramach zespołu samokształceniowego
Staram się ciągle doskonalić swój warsztat pracy. Uzyskaną wiedzą oraz doświadczeniem dzielę się z innymi nauczycielami. W ramach edukacji zintegrowanej w okresie stażu prowadziłam zajęcia koleżeńskie dla nauczycielek klas 0 – III z mojej szkoły oraz z Publicznego Przedszkola nr 23. Do swojej pracy wprowadzam różne metody i formy zdobyte podczas wieloletniej aktywności zawodowej oraz podczas kursów, warsztatów metodycznych. Studiowałam, również fachową literaturę.
Rok szk. 2002/2003 21.11.2002r. przeprowadziłam zajęcia koła logopedycznego "Trudne słówka" w oddziale przedszkolny 0a na temat: Utrwalenie prawidłowej artykulacji głosek szeregu szumiącego na podstawie piosenki "Dziwne rozmowy". Główny cel jaki przyświecał mi podczas zajęć to:
- właściwa organizacja zajęć pozalekcyjnych,
- diagnoza umiejętności dzieci,
- doskonalenie prawidłowej artykulacji głosek szeregu szumiącego.
Na zajęciach tych pokazałam jedną z metod, z jakiej często korzystam podczas zajęć czyli pedagogikę zabawy, z którą zapoznałam się podczas studiów podyplomowych. Przygotowując te zajęcia miałam na celu pokazanie nauczycielom jak można się wspólnie bawić, wyzwolić u wychowanków wiarę we własne siły, pomóc w wyzbyciu się kompleksów, nieśmiałości i lęków, a także po raz kolejny sprawdzić swoje umiejętności. Ponieważ ćwiczenia logopedyczne są żmudne i często nużące dla dzieci, toteż starałam się dobrać odpowiednią literaturę oraz zestaw różnorodnych ćwiczeń, aby jak najbardziej uatrakcyjnić zajęcia. Ponadto nauczycielki obserwujące zajęcia miały możliwość czynnie uczestniczyć w wykonywanych ćwiczeniach i wypełniać karty pracy przeznaczone dla uczniów. Po zakończeniu zajęć, zarówno dzieci jaki i nauczycielki uzupełniały karty ewaluacyjne. Informacje zwrotne zawartew ankietach ewaluacyjnych posłużyły mi do wyciągnięcia wniosków na temat:
- swojej pracy dydaktycznej z dziećmi sześcioletnimi,
- odczuć, które towarzyszyły uczniom podczas zajęć,
- czy wzbogaciły warsztat pracy moich koleżanek.
Ewaluację zajęć dla dzieci przeprowadziłam następująco: zadaniem dzieci było odpowiedzieć – "Czy chętnie wykonywałeś/aś ćwiczenia podczas zajęć ? Zaznacz właściwe słoneczko. W badaniu brało udział 7 dzieci. Uzyskałam następujące opinie:
J - 100% K - 0% L - 0%
Natomiast arkusz ewaluacyjny dla nauczycieli składał się z pięciu pytań dotyczących przebiegu zajęć otwartych i sposobu ich prowadzenia. Nauczyciele mieli odpowiedzieć na pytania: TAK, NIE. Zajęcia obserwowało 9 nauczycieli wychowania przedszkolnego i nauczania zintegrowanego.
Uzyskałam następujące opinie:
- 100% stwierdziło, że cele i zadania oraz dobór metod są dostosowane do możliwości dzieci.
- 100% uznało, że zajęcia są prowadzone we właściwym tempie.
- 100% odpowiedziało, że wszystkie dzieci aktywnie uczestniczyły w zajęciu.
- 100% uznało, że wykorzysta przedstawione metody w swojej pracy.
- 100% stwierdziło, że zaprezentowane zajęcia spełniły ich oczekiwania.
Autorefleksja Zajęcia otwarte przeprowadzone w kole logopedycznym "Trudne słówka" dla dzieci z oddziału przedszkolnego 0a w dniu 21.11.2002r. dla nauczycieli wychowania przedszkolnego i nauczania zintegrowanego skłoniły mnie do następujących refleksji: Dobre strony:
- dzieci chętnie wykonywały ćwiczenia podczas zajęć,
- nauczyciel miał możliwość obserwacji dziecka w trakcie zajęć,
- cele, zadania i metody były trafnie dostosowane do możliwości dzieci,
- zajęcia prowadzone były we właściwym tempie,
- koleżanki nie zmarnowały czasu, a udział w zajęciach otwartych sprawił, że metoda pedagogiki zabawy będzie stosowana w praktyce.
Słabe strony:
- nierównomierne tempo pracy 2 uczniów,
- każde dziecko chciało ułożyć jedno wspólne hasło.
Dzieciom i nauczycielom podobały się zajęcia, czego dowodem były odpowiedzi zaznaczone na kartach ewaluacyjnych. Uczniowie pracowali bardzo aktywnie i pomagali sobie wzajemnie. Uważam, że należy prowadzić tego typu zajęcia oraz podczas codziennych zajęć lekcyjnych wykorzystywać podane przeze mnie ćwiczenia logopedyczne, gdyż w znacznym stopniu usprawniają mowę w każdym jej aspekcie. Zaproponowana przeze mnie metoda – pedagogika zabawy zwiększa atrakcyjność zajęć oraz zainteresowanie ze strony wychowanka. Dziecko w wieku wczesnoszkolnym bowiem pragnie się bawić, a o tym, że bawiąc się – uczy – wie każdy nauczyciel. Muszę popracować nad tempem pracy 2 uczniów aby nie opóźniali pracy innym dzieciom podczas pracy indywidualnej. Wskazując na możliwości i walory pedagogiki zabawy dla kształcenia mowy dziecka w różnych jej aspektach zaproponowałam i przedstawiłam zestaw ćwiczeń:
- oddechowych,
- fonacyjnych,
- logorytmicznych,
- kształtujących słuch fonematyczny,
- usprawniające narządy mowne,
- artykulacyjne.
Każdy nauczyciel uczestniczący w zajęciach otrzymał zestaw ćwiczeń. Jeden egzemplarz złożyłam w bibliotece szkolnej.
Opracowała : Laskowska Beata |